IT Security Enthusiast's Blog

IT & Computer Security Blog but NOT only…

Black Screen w Windows 7 i Vista

laptop_windows7jpeg

Microsoft poinformował o problemie związanym z pojawianiem się czarnego ekranu (Black Screen) podczas odblokowywania systemu.
Problem ten dotyczy komputerów pracujących pod systemami Windows 7, a także Windows Vista.

Aby go wywołać muszą być spełnione m.in. następujące warunki: komputery pracujące pod kontrolą systemu Windows 7 i Vista muszą mieć uruchomiony tryb graficzny „Aero”, ponadto muszą posiadać dodatkowo skonfigurowane restrykcje bezpieczeństwa jak również mieć zainstalowane oprogramowanie zabezpieczające.
Microsoft wyjaśnia, że tego typu konfiguracje są czesto stosowane przez przedsiębiorstwa lub wynikają z wymogów nakładanych przez DISA (Defense Information Systems Agency) lub DoD (Department of Defense).

W opisanym wyżej scenariuszu, aby wywołać powstanie błedu – użytkownik musi również zablokować komputer i pozostawić go bez interakcji na tak długo, aż systemowe zarządzanie energią dezaktywuje ekran (black screen). W tej sytuacji próba odblokowania takiego komputera nie przyniesie żadnego efektu poza wyświetlanym czarnym ekranem.

Po wpisaniu danych w ekranie logowania, ekran staje się czarny i pozostaje takim 10 minut lub dłużej

System nie jest całkowicie zablokowany podczas tego zdarzenia – zauważyć można od czasu do czasu aktywność dysku twardego

Problem ten związany z występowaniem kilku warstw ochronnych, powoduje Desktop Windows Manager, pozostający w oczekiwaniu nieokreślony bliżej okres czasu – wyjaśnia Microsoft.

Na dzień dzisiejszy Microsoft nie oferuje jeszcze żadnego hotfix-u ani aktualizacji tego błedu. Jednakże, gigant z Redmond opublikował dokument, który pozwala na rozwiązanie wyżej opisanego problemu poprzez m.in. zatrzymanie i wyłączenie usługi Menedżer Sesji Menedżera Okien Pulpitu (Desktop Window Manager Session Manager).

Wyłączenie tej usługi systemowej spowoduje również dezaktywację wyświetlania grafiki w trybie „Aero” co oznacza, że takie funkcje jak np. Aero Peek, Aero Snap, Aero Shake itp. bedą niedostępne.

Rozwiązanie problemu związanego z czarnym ekranem ukazującym się podczas odblokowywania systemów Windows 7 oraz Windows Vista:

  1. Aby wyłączyć usługę „Menedżer Sesji Menedżera Okien Pulpitu”:
    • Wybierz menu Start, wpisz services.msc i naciśnij Enter.
    • Zlokalizuj i dwukrotnie kliknij na usłudze: Menedżer Sesji Menedżera Okien Pulpitu.
    • Znajdź Typ uruchomienia i z rozwijanego menu wybierz wartość Wyłączony.
    • Następnie kliknij na przycisk Zatrzymaj.
    • Teraz wystarczy już tylko kliknąć na przycisk Zastosuj znajdujący się na dole okna, a następnie przycisk OK.

    Wyżej opisanych czynności można równiez dokonać z poziomu wiersza poleceń cmd.exe:

    • Wybierz menu Start, wpisz cmd a następnie kliknij prawym przyciskiem myszy na cmd.exe i z menu wybierz „Uruchom jako administrator”
    • W oknie cmd.exe wpisz:
      net stop UxSms
      sc config UxSms start= disabled

    Aby powrócić do domyślnych ustawień Menedżera Sesji i Menedżera Okien Pulpitu via wiersz poleceń cmd wpisz:
    sc config UxSms start= auto
    net start UxSms

  2. Zaktualizowanie sterowników ekranu może rozwiązać ten problem.
  3. Końcowym rozwiązaniem jest inspekcja warstw ochronnych w celu zdiagnozowania, które z nich powodują czasowe zablokowanie funkcji WDM wyświetlając przy tym czarny ekran.

Wyżej zaprezentowany problem został zapisany w bazie Microsoft-u pod numerem: KB2431700

Written by Creer

4 października, 2010 @ 15:43